Recension: Cuba

april 2, 2009

”Cuba går ut på att räkna” konstaterade min bror efter ett par omgångar. Han har rätt i att Cuba är ett ekonomiskt spel. Pengar, råmaterial, produkter och varor genererar vinstpoäng, spelaren med flest av dessa vinner efter sjätte omgången.

Temat i Cuba är inte helt oväntat Kuba. Det stora brädet representerar ön och innehåller en marknad där man kan köpa och sälja sina produkter och varor, en hamn till att skeppa ut varor för att samla vinstpoäng samt ett parlament i vilket olika förslag vänds upp, röstas fram och förändrar spelets mekanik. Varje spelare har ett eget bräde på vilket man odlar och reser byggnader. Rent grafiskt är spelet snyggt. Detaljrika bräden och pjäser i olika form och färg.

Cubas mekanik är ganska traditionell med rollväljande och fokus på att skaffa rätt varor vid rätt tillfälle. Olika roller fyller olika funktion och man blir alltid utan en av de fem rollerna eftersom endast fyra får använda sina förmågor i varje runda. Detta fungerar bra men innehåller begränsad interaktion. Spelet blir dock intressantare ur den vinkeln när man använder sin sista roll. Det är nämligen den man går till val med. Varje karaktär har ett basvärde i röster och sedan köper man själv till fler med sina pengar. Vinnaren får välja bland parlamentetsförslag och för igenom de som är mest gynnsamma.

Spelet är regelmässigt inte särskilt avancerat men innehåller en del brister som man får lista ut själv. Spelet är bra men kan ibland kännas lite obalanserat, vissa strategier är väldigt fördelaktiga och det finns endast ett exemplar av många byggnader vilket gör att en spelare kan få ensamrätt på en strategi. Det gäller att hela tiden sabotera för varandra. Jag är generellt nöjd med Cuba. Det är inget mästerverk men är på många sätt ett trevligt spel. Tycker man om att planera och räkna ut effektiva drag är Cuba är perfekt spel. Det är grafiskt snyggt och flexibelt i både antal spelare och spelsätt. Det är snarare personliga åsikter om räknarfokuserade spel som drar ner betyget.

Antal spelare: 2-5 (fungerar relativt bra på två spelare)

Speltid: Cirka två timmar

Expansioner: En med en byggnad och en med ett presidentbräde