Recension: Pandemic

april 2, 2009

”Åh där dog vi. Igen…”. Inte en helt ovanlig kommentar till ett parti Pandemic. Den säger två viktiga saker om spelet, dels att det är ett samarbetsspel och dels att det är svårt.

I Pandemic ska man tillsammans med sina vänner försöka rädda världen från att gå under av fyra pandemier. Alla får varsin roll som har en speciella förmåga. Under sin tur har man fyra handlingar på sig att göra det bästa för tillfället, bota en del av befolkningen, leta efter botemedel eller dela med sig av sina kunskaper (kort) till sina medspelare. Spelet fortsätter tills man förlorat eller vunnit. Förlora gör man om pandemierna sprider sig allt för snabbt och brett. Vinner gör man när man hittat botemedel till alla fyra pandemierna.

De goda handlingarna som man gör på sin tur är av enkelt slag, inte mycket spännande händer här förutom tillfredsställelsen när man precis lyckas avvärja en undergång. Spelets roliga mekanik kommer i slutet av varje tur då man tvingas ta nya kort. Dels två sjukdomskort som visar i vilken stad en ny del av befolkningen insjuknar. Dels två snälla kort. Eller snälla är en felaktig benämning eftersom det i leken finns elaka kort inblandade, epedemikort. Antalet av dessa kort väljer man själv och representerar spelets svårighetsgrad. När ett sådant kort dras blandar man om hela den dragna högen av sjukdomskort och lägger de över den odragna högen. På så vis vet man att alla de städer som relativt nyss blev smittade kommer snart bli det igen. Nu kanske du tänker att det är bra att ha alla insjuknade på samma ställe. I Pandemic är det allt annat än bra. Om fyra delar av befolkningen i samma stad bli smittade, och det händer allt för fort, blir det ett så kallat utbrott. Då sprider sig sjukdomen utanför staden till alla de närliggande. Om de städerna i sin tur redan har tre delar smittade skapar dem ytterligare ett utbrott. Det resulterar ofta i dödliga kedjereaktioner.

Mekaniken är alltså ganska häftig och fungerar bra. Rollerna kan bidra med viss obalans men det gäller oftast att vara flexibel i strategin. Grafik och tema är också ganska häftiga i Pandemic. Man känner sig häftig när man flyger omkring på världskartan och gör sitt bästa för att rädda mänskligheten. Men särskilt detaljrikt är det inte, snarare stilrent, vilket också är bra. Samarbetsspel är alltid spännande och personligen gillar jag dem flesta jag spelat. Pandemic saknar tyvärr förrädare vilket gör att när ett lag väl hittat en vinnande strategi förlorar spelet sin charm, men att klå spelet med alla epedemikort i leken är verkligen ingen lek.

Antal spelare: 1-4

Speltid: Cirka 45 minuter

Expansioner: ”On the brink” för femspelar- och förädarvariant