Recension: Race for the Galaxy

april 15, 2009

”Jäklar vi vilket fräckt spel detta är!” utropade en god vän halvvägs in i sin första spelomgång. Race for the Galaxy är en enkelt men smart kortspel med häftiga bilder. Spelets mål är att utöka sitt galaktiska imperium genom att kolonisera nya planeter och forska fram utvecklingar. Under spelet samlar man vinstpoäng och spelaren med flest av dessa när spelet är avslutat vinner.

En omgång Race for the Galaxy spelas tills en person har tolv kort nedspelade eller tar den sista vinstpoängen. Varje runda inleds med att man som spelare väljer vilken fas man vill ha med under rundan och lägger fram det motsvarande kortet. Alla vänder upp sina kort samtidigt och rundan kommer bestå av de faser spelarna valt. Alla genomför alla de valda faserna, har två personer valt samma fas genomförs den fortfarande en gång. Personen som valt en fas får en bonus när den genomförs, de andra utför fasen utan bonusen. De olika faserna är:

• Undersöka – Leta fram nya kort
  • Utveckla – Köp en utveckling
  • Kolonisera – Lägg till en planet till ditt imperium genom köp- eller militärkraft
  • Konsumera – Planeter och utvecklingar konsumerar resurser och genererar vinstpoäng
  • Producera – Producerade planeter skapar resurser

Det bästa med spelet är alla korts unika egenskaper och hur de representeras av ett fiffigt symbolsystem. Ganska snart lär mig att att snabbt navigera bland korten och bygga upp unika strategier för varje spelomgång. Spelet brukar gå ganska snabbt. Temat finns det inte så mycket att skriva om: Korten är snygga. Eftersom spelet endast använder kort och vinstpoäng är det mycket portabelt. Men jag tycker alltid det är lite tråkigt när spelsaknar häftiga bräden och figurer.

Antal spelare: 2-4

Speltid: Cirka 40 minuter

Expansioner: ”The Gathering Storm” för fem spelare och personliga mål. ”Rebel vs Imperium” för sex spelare (med föregående expansion) och regler för att kriga mellan spelarna. Båda expansionerna innehåller nya startvärldar, planeter och utvecklingar. Jag rekommenderar att köpa båda då de allmänt höjer spelets olika strategier och interaktion.

Mitt betyg: 8/10