Recension: Bohnanza

november 22, 2009

”Ta med bönspelet!” är en relativt vanlig kommentar till en spelträff.  Bönspelet, eller Bohnanza som det heter, är ett enkelt men smart kortspel i en liten förpackning. Spelets enda viktiga komponent är alla bönkorten som också fungerar som spelets pengar.

Spelet går i korta drag ut på att samla pengar genom att skörda bönor. Spelaren med mest pengar när kortleken blandats om ett antal gånger vinner. Varje spelare har ett antal bönor på handen i en specifik ordning, det är viktigt att inte ändra ordningen på korten eftersom det är en viktig del av spelet att få korten på handen att passa de två bönfält man styr över. Alltså kan endast två olika sorters bönor odlas samtidigt. Ett extra bönfält kan köpas till, något som nästan ter sig onödigt eftersom alla alltid köper det där extra bönfältet.

Under en omgång tvingas man att plantera det första bönkortet man har på handen, sedan får man plantera ett till om man önskar. Efter det vänder man up två bönkort och kan antingen plantera dem själv eller byta dem mot andra spelares bönkort. På så vis kan man samla på sig några specifika böner och därmed få mycket pengar när man väljer att skörda. Varje bönsort finns nämligen i olika antal och de färre blir snabbare mer värda än de kort som finns i större upplaga.

Spelet handlar alltså om att se till att de kort man har på handen alltid passar in i de bönfält man förfogar över. Att planera, se vad de andra samlar på och taktisk byteshandel är viktiga moment. Ett gott minne är också till stor fördel. Tyvärr är jag själv väldigt dålig på Bohnanza, men tycker det är riktigt roligt att spela ändå. Det säger något om hur bra detta spel är. Bilderna på korten är dessutom fånigt trevliga och ett stort plus för komplexiteten i ett spel som är så lätt att både lära och ta med sig. Tycker man att samla och byta kort är det roligaste man kan göra i ett brädspel är Bohnanza kanske det ultimata spelet, för andra är det bara ett riktigt bra spel.

Antal spelare: 2-7

Speltid: Cirka 40 minuter

Expansioner: Det finns många, men ingen jag vet något om